Baarn in de jaren '50 - '60


 

Mijn spoorbaan in Trainz is gebaseerd op een beetje werkelijkheid en veel fantasie.

Het gaat om Baarn met z'n twee stations en station Soestdijk en daar fantaseer ik van alles omheen,

Wat er in werkelijkheid wel eens geweest is of in de buurt was of zelfs nooit geweest is...

Het is het spoor uit mijn vroege jeugd, toen ik aan mama vroeg of ik naar de treinen mocht gaan kijken.

Dat was gratis bij de overweg aan de Torenlaan En heel soms kreeg ik een dubbeltje mee voor een perronkaartje. Dan kon ik op het station gaan kijken.

Ik bouw eraan vanaf Trainz2004 en had in die tijd 3 grote obstakels:
- veel moeten ombouwen van TS2004 naar TS2010;
- na de aanschaf van een nieuwe computer vergeten de laatste layout mee over te nemen,
maar gelukkig had ik nog wel een backup.
- en als laatste proberen alles om te bouwen naar TS2012, maar dat heb ik opgegeven en ik ben toen teruggegaan naar TS2010.
Dan volgt een versie genaamd Trainz- A New Era (Tane) en dat gaat goed.

En dan is er Trainz 2019. Bij het overzetten van Tane naar Trainz 2019 kwamen niet alle objecten in de layout mee. Gelukkig wel de belangrijkste.

Het grootste verschil in de nieuwe versie zit 'm in de mensen en in de bomen en struiken.

Dat waren dat in het begin van Trainz twee-dimensionale, platte plaatjes; nu is er veel drie-dimensionaal beschikbaar en zelfs mensfiguren die bewegen en bladeren die waaien in de wind.

Gelukkig gaat het vervangen snel met de "bulk-replacement-tool".

Al met al vroeg Trainz erg veel van de pc en dus moest ik de grafische kaart vervangen voor een betere.

 

Nu schrijven we zo 2023 en ben ik dus 19 jaar aan het werk met m'n spoorbaantje!

Ik heb de afgelopen tijd een grote revisie gedaan.

In het vroegere Trainz zaten de wissels gewoon aan elkaar vast, nu zijn er de zogeheten "procedural" rails met losse, bewegende wisseltongen.

Die nieuwe rails met hun ballastbed en bielzen zien er nogal spic & span uit, dus heb ik ze verouderd.

Ook zijn alle twee-dimensionale bomen en struiken vervangene en heb ik allerlei andere grotere en kleinere aanpassingen gedaan.

 

Eigenlijk is het nu ook tijd om nieuwe foto's en filmpjes te maken.

Wie weet, in de komende tijd....

 


 

hoofdlijn - Oosterspoorweg of Gooilijn

De Oosterspoorweg is de spoorweg van Amsterdam naar het oosten van Nederland.

De lijn werd aangelegd door de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HIJSM).

En loopt van Amsterdam via Hilversum - Amersfoort en Apeldoorn naar Zutphen.
Bij de aanleg van de Oosterspoorweg rond 1874 werd bij Baarn een ingraving aangelegd.

Dat was om de (uitlopers van de) hoger gelegen Utrechtse Heuvelrug te doorsnijden.

In Nederland zijn ingravingen zeldzaam.

Zo kwam ter hoogte van Baarn de spoorlijn in een verdiept ravijn te liggen.

Het tracé door Baarn geldt als een van de eerste spoorwegravijnen.

Het afgegraven zand werd gebruikt voor de aarden baan van de spoorlijn.

 


 

zijlijn - Stichtse Lijn of Buurtspoor

De Stichtse Lijn is een enkelsporige spoorlijn in de provincie Utrecht tussen Den Dolder en Baarn.

De lijn takt nabij station Den Dolder af van de Centraalspoorweg naar Amersfoort.

Bij station Soest passeren de treinen elkaar; dit is ook de enige plek waar dat kan.
De lijn was oorspronkelijk een lokaalspoorweg en is geopend op 27 juni 1898 en geëlektrificeerd in 1948.

De spoorlijn kreeg in Baarn een eigen station, Baarn Buurtstation.

Het station kwam op een steenworp afstand van het bestaande station van de HIJSM aan de Oosterspoorweg.

 


 

station Baarn

In Baarn woonde prins Hendrik in Paleis Soestdijk.

De prins had grond afgestaan voor de aanleg van de Oosterspoorweg.

Hij wilde nu een eigen spooraansluiting met zijn paleis.

Het verhaal gaat dat koning Willem III, de broer van Hendrik, daar nogal verbolgen over was.

De koning woonde in paleis 't Loo bij Apeldoorn.

Hij vond dat hij -als koning- meer in aanmerking kwam voor zo'n privélijntje.

De gekwetste vorst liet meteen plannen maken voor een 3,5 km lange spoorlijn,

die liep tot aan het hek van zijn paleis in Apeldoorn.

Het lijntje kwam in 1879 gereed.
De spoorlijn naar broer Hendrik in paleis Soestdijk werd afgeblazen.

Als goedmakertje kreeg station Baarn een koninklijke wachtkamer.

 


 

Paardentram = stoomtram

De Soester paardentram is ooit begonnen op 1 juli 1895

Het lijntje liep van de tramremise bij de Oude Kerk in Soest naar het treinstation in Baarn.

's Zomers maakten velen een rit met de paardentram, die langs het Paleis Soestdijk voerde.

Daar bracht in die tijd Koningin Emma met haar hofhouding de zomers door.

De rijtuigen, in de zomer meest twee, werden door een of twee paarden over de rails voortbewogen.

De paardentram heeft gefunctioneerd tot 1924.
In mijn layout heb ik daar een stoomtram van gemaakt en het depot is in Baarn.

Het is een museumlijn met een hoop vrijwilligers.



 

filmpjes                

 

Een rit met de dieseltrein DE1, bijgenaamd "De Blauwe Engel" van Baarn Buurtstation via Soestdijk naar Soest.

 

Een rit met de stoomlocomotief NS3706 met 2 rijtuigen van Soest via Soestdijk naar Baarn Buurtstation.

 

Een rit met de stoomtram van de volkomen fictieve Baarnsche Stoomtram Maatschappij van Baarn Buurtstation naar station Soestdijk.

 

Een rit met de "Muizenkop" (treinstel Materieel 1946) van het schaduwstation naar station Baarn Hollandspoor. Daar begint een passagiersdienst van Baarn via Soestdijk naar Soest.

 

Loc NS 508 brengt met 5 wagons een lading boomstammen van het bosbouwdepot naar de haven.