Baarn in de jaren '50 - '60
Mijn spoorbaan in Trainz is gebaseerd op een beetje werkelijkheid en veel fantasie. Het gaat om Baarn met z'n twee stations en de stations Soestdijk en Soest. En daar fantaseer ik van alles omheen. Wat er in werkelijkheid wel eens was of zelfs nooit geweest is... Het is het spoor uit mijn vroege jeugd, toen ik aan mama vroeg of ik naar de treinen mocht gaan kijken. Dat was gratis bij de overweg aan de Torenlaan en heel soms kreeg ik een dubbeltje mee voor een perronkaartje. Dan kon ik op het station gaan kijken. Ik bouw eraan vanaf Trainz2004 en had in die tijd 3 grote obstakels: - veel moeten ombouwen van Trainz2004 naar Trainz2010; - na de aanschaf van een nieuwe computer vergeten de laatste layout mee over te nemen, maar gelukkig had ik nog wel een backup; - en als laatste proberen alles om te bouwen naar Trainz2012, maar dat heb ik opgegevenen ik ben toen teruggegaan naar Trainz2010. Dan volgt een versie genaamd Trainz- A New Era (Tane) en dat gaat goed. En toen was er Trainz2019. Bij het overzetten van Tane naar Trainz2019 kwamen niet alle objecten in de layout mee. Gelukkig wel de belangrijkste. Het grootste verschil in de nieuwe versie zit 'm in de mensen en in de bomen en struiken. Dat waren dat in het begin van Trainz twee-dimensionale, platte plaatjes. Nu is er veel drie-dimensionaal beschikbaar en zelfs bewegende mensen en bomen. Gelukkig gaat het vervangen snel met de "bulk-replacement-tool". Al met al vroeg Trainz erg veel van de pc en dus moest ik de grafische kaart vervangen. Ik heb de afgelopen tijd een grote revisie gedaan. In het vroegere Trainz zaten de wissels gewoon aan elkaar vast, nu zijn er de zogeheten "procedural" rails met losse, bewegende wisseltongen. Die nieuwe rails met hun ballastbed en bielzen zagern er nogal spic & span uit, dus heb ik ze verouderd. Ook heb ik alle twee-dimensionale bomen en struiken vervangen en heb ik allerlei andere grotere en kleinere aanpassingen gedaan. Ik heb eind 2023 heel even met Trainz2022 en de nieuwe ontwerp-software gewerkt. Dat bleek me toch te lastig; ik ben snel teruggegaan naar Trainz 2019. Zo ben ik nu vanaf 2004 aan het werk met m'n spoorbaantje.
hoofdlijn - Oosterspoorweg of
Gooilijn De Oosterspoorweg is de spoorweg van Amsterdam naar het oosten van Nederland. De lijn werd aangelegd door de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HIJSM).
En loopt van Amsterdam via Hilversum -
Baarn - Amersfoort door naar Apeldoorn en Zutphen. Dat was om de uitlopers van de hoger gelegen Utrechtse Heuvelrug te doorsnijden. In Nederland zijn ingravingen zeldzaam. Zo kwam ter hoogte van Baarn de spoorlijn in een verdiept ravijn te liggen. Het tracé door Baarn geldt als een van de eerste spoorwegravijnen. Het afgegraven zand werd gebruikt voor de aarden baan van de spoorlijn.
zijlijn - Stichtse Lijn of Buurtspoor De Stichtse Lijn is een enkelsporige spoorlijn in de provincie Utrecht tussen Den Dolder en Baarn. De lijn takt nabij station Den Dolder af van de Centraalspoorweg Utrecht - Amersfoort.
Bij station Soest passeren de
treinen elkaar; dit is ook de enige plek waar dat kan. De spoorlijn kreeg in Baarn een eigen station, Baarn Buurtstation. Het station kwam op een steenworp afstand van het bestaande station van de HIJSM aan de Oosterspoorweg.
station Baarn In Baarn woonde prins Hendrik in Paleis Soestdijk; hij had grond afgestaan voor de aanleg van de Oosterspoorweg. Hij wilde nu een eigen spooraansluiting met zijn paleis. Het verhaal gaat dat koning Willem III, de broer van Hendrik, daar nogal verbolgen over was. De koning woonde in Paleis 't Loo bij Apeldoorn. Hij vond dat hij -als koning- meer in aanmerking kwam voor zo'n privélijntje. De gekwetste vorst liet meteen plannen maken voor een 3,5 km lange spoorlijn,
die liep tot aan het hek van zijn
paleis in Apeldoorn; dat lijntje kwam in 1879 gereed.
Als goedmakertje kreeg station
Baarn een koninklijke wachtkamer.
Paardentram = stoomtram
De Soester paardentram is ooit begonnen op 1 juli 1895. Het lijntje liep van de tramremise bij de Oude Kerk in Soest naar het treinstation in Baarn. 's Zomers maakten velen een rit met de paardentram, die langs het Paleis Soestdijk voerde. Daar bracht in die tijd Koningin Emma met haar hofhouding de zomers door. De rijtuigen, in de zomer meest twee, werden door een of twee paarden over de rails voortbewogen.
De
paardentram heeft gefunctioneerd tot 1924.
Het is een
museumlijn met een hoop vrijwilligers.
|
filmpjes (openen in YouTube)
|
|
|
24-01-2024
NS treinstel van het materieel 1946, de ELD2 287 (bijgenaamd Muizenkop),
rijdt van Baarn via Soestdijk naar Soest. |
|
24-01-2024
NS stoomlocomotief 2104 rijdt met twee rijtuigen een rit voor de Nederlandsche Centraal Spoorwegmaatschappij
van Soest via Soestdijk naar Baarn Buurtstation.
|
|
29-05-2021
Loc NS 508 brengt met 5 wagons een lading boomstammen van het bosbouwdepot naar de haven.
|
|
11-01-2021
NS locomotief 296 (bijgenaamd de Sik) komt met twee kolenwagons de voorraad aanvullen bij Kolenhandel Koffrie naast station Baarn.
|
|
31-07-2020
Een stoomtram van de volkomen fictieve Baarnsche Stoomtram Maatschappij rijdt van Baarn Buurtstation naar station Soestdijk.
|
|
24-11-2018
NS dieseltrein DE1, bijgenaamd "De Blauwe Engel",
rijdt van Baarn Buurtstation via Soestdijk naar Soest. |
|
23-12-2018
MUIZENKOP (oud)
NS treinstel van het materieel 1946, de ELD4 641 (bijgenaamd Muizenkop), rijdt van het schaduwstation naar station Baarn. Daar begint een passagiersdienst van Baarn via Soestdijk naar Soest.
|
|
24-11-2018
NS stoomlocomotief 3706 rijdt met twee rijtuigen een rit voor de Nederlandsche Centraal Spoorwegmaatschappij van Soest via Soestdijk naar Baarn Buurtstation.
|
|